Publicul va avea ocazia sã vadã douã spectacole inedite regizate de Melinda Jakab, REVELATIA TRUPULUI bazat pe fragmente din operele lui Sergei Rachmaninov și Sergei Prokofiev, respectiv
binecunoscuta lucrare al lui Béla Bartók, MANDARINUL MIRACULOS.
binecunoscuta lucrare al lui Béla Bartók, MANDARINUL MIRACULOS.
Decrlarațiile artiștilor despre cele douã spectacole și trãirile proprii:
MELINDA JAKAB - regizor-coregraf
În viziunea coregrafului, dansul este modalitatea prin care trupul și sufletul devin una, fãcând apel la acea forțã ancestralã, primarã: forța trupului. Acesta decide dacã dorim sau dacã meritã sã realizãm o acțiune. Mișcarea corpului într-un spațiu influențeazã exteriorul, având astfel puterea de a induce schimbarea. Acest atuu trebuie exprimat și trãit prin intermendiul dansului, cu ajutorul cãruia putem intra în contact cu Sinele primordial, cu vechi instincte, cu moștenirea noastrã geneticã, pe care o pãstrãm din generație în generație încã de la începuturile rasei umane.
Prin trup, adicã prin aceastã reprezentare materialã a spiritului, suntem prezenți în lume, iar prin experiențele trãite ajungem sã ne cunoaștem și sã ne desãvârșim propria ființã. Trupul este totodatã și lãcașul conștiinței de sine. Prin gesturile sale organice, prin nobila simplitate a mișcãrii de dans, el reprezintã un mijloc total aparte de a ne exprima celorlalți gândurile și sentimentele. Tot el, trupul, ne face sã descoperim relații, cãutând poduri ce leagã trecutul de prezent. Poduri care poate duc și cãtre un viitor anume, însã acest drum este pavat cu îndoialã și multe semne de întrebare.
Dansul trupului nu este o coregrafie care trebuie însușitã. Dacã am conștientiza îndeajuns semnalele trupului, am descoperi, poate, amintirile unei vieți întregi.
Tehnic vorbind, un coregraf devine suficient de pregãtit în momentul în care se regãsește în fiecare gest, se pierde în fiecare mișcare, se aratã prin ea și, în același timp, îi îngãduie spectatorului sã înțeleagã spiritul uman în deplinãtatea lui.
ZSOLT JANKÓ - dirijor
Ritmuri copleșite de culori
Compozitorii pieselor muzicale alese pentru aceastã searã sunt contemporani. Nãscuți la finalul secolului al XIX-lea, au trãit toți trei ororile celor douã rãzboaie mondiale. Rahmaninov și Bartók își petrec ultimii ani de viațã în strãinãtate, în Statele Unite, iar Prokofiev, ,,deținut" al dictaturii sovietice, se stinge din viațã în aceeași zi cu Stalin.
Compozițiile alese, semnate de Prokofiev și de Rahmaninov, nu sunt piese muzicale tipice de avangardã, ele aparținînd mai degrabã romantismului târziu, dar cu toate acestea nu putem sã nu remarcãm influența marelui contemporan, Stravinski. Aici mã refer la interesul acordat ritmului ca forțã ancestralã și la exploatarea cât mai eficientã a acestuia, însã contrar mentorului lor, Stravinski, care folosește ritmul în forme cât se poate de crude, la Rahmaninov și la Prokofiev gãsim o aurã mult mai melodicã și extrem de coloratã a structurii ritmice.
Béla Bartók – Mandarinul miraculos (1919 – 1924)
Bartók compune aceastã piesã cu un simț muzical dramatic inegalabil. Fiecare moment se bazeazã pe imagini muzicale sugestive și clare. Figura fetei seducãtoare și dansurile sale erotice sunt de fiecare datã acompaniate de solouri ale clarinetului. Primul client este un curtezan ofilit, imaginea sa comicã reiese din muzica grotescã. Al doilea client este un student sfios, însuflețit de un solo simplu și duios de oboi. Sosirea mandarinului este acompaniatã de o temã muzicalã întunecatã, exoticã, cu trimiteri la personalitatea aparte, misticã a vizitatorului.
RAREȘ ARCADIE CÎMPEAN – asistent-coregraf „Revelația trupului”
Spectacolul „Revelația trupului” printr-o arhitecturizare corporalã complexã dar în același timp arhetipalã prezintã evoluția darwinistã a mișcãrii brute. Plecând de la faza naiv-embrionalã evoluând pânã la mișcarea „soft-isticat”-robotizatã de inteligența artificialã, corpul prezintã o biomecanicã perfecționatã de-a lungul existenței vieții. Mișcarea corporalã este trecutã în acest spectacol printr-o foarte finã sitã, educatã și emotiv- emancipatã din punct de vedere al limbajului coregrafic și regizoral. Astfel evoluția extraordinarã a corpului de balet aduce în fața consumatorului o imagine cât se poate de clarã a ceea ce suntem, a ceea ce suntem forțați sã devenim fãrã vrerea noastrã și a ceea ce e bine din punct de vedere sufletește și trupește sã devenim. Sigur, opțiunea e a noastrã.
VIORICA BOGOI - solistã balerinã
Prima mea întâlnire cu dansul contemporan a fost în liceu, la orele Melindei Jakab, care m-a descoperit și mi-a devenit mentor, și în cele din urmã coregrafã și regizoare la Opera Maghiarã. De atunci și pânã în ziua de azi a fost o continuã descoperire a corpului meu vis-a vis de acest stil de dans. Un stil de dans care elibereazã corpul din interdicțiile multor alte stiluri, și aici vreau sã precizez și dansul clasic. Un stil care elibereazã trãirile și amplificã sentimentele fãcând toate mișcãrile dansului personale. Pentru mine acest rol este o provocare și o transpunere a cãlãtoriei mele în lumea dansului. În viziunea Melindei totul începe de la facerea lumii, iar rolul meu începe de la vertebratã și evolueazã prin trãiri și coregrafie la pasãre, primatã, om și în cele din urmã într-o ființã îndoctrinatã de tehnologie, ajunsã într-o lume fãrã sentimente și condusã de Cyborgi. Concepția coregraficã a spectacolului este la fel o evoluție, de la miscãrile plastice și armonioase ale corpului la mișcãri stilizate de roboticã. Acest spectacol este cel mai complex de pânã acum, din punct de vedere coregrafic, dificultatea tehnicã a mișcãrilor, a decorurilor și costumelor, machiaj și multe alte momente surprizã pe care Melinda le-a introdus în spectacol, ceea ce-l face a fi inedit, diferit și chiar unic. Și cum ziceam este o provocare atât pentru mine cât și pentru toți ceilalți care iau parte la realizarea lui.
VLAD SEBASTIAN – solist balerin în acest spectacol
În anul 2016 vorbeam cu Melinda Jakab, colega și coregrafa mea în multe producții, despre un spectacol de dans (contemporan, neoclasic, clasic) de care sã se ocupe într-un viitor apropiat și mi-a promis cã vom face în stagiunea 2016-2017. Zis și fãcut evident s-a ținut de cuvânt, iar în primãvara anului curent au apãrut distribuțiile a doua spectacole „Revelația Trupului” și „Mandarinul Miraculos” primul fiind o premierã iar al 2-lea urmând sã îl reluãm dupã ce la premiera din anul 2007 am participat într-un rol secundar.
Am început munca pentru primul spectacol, montare, repetiții, schimbãri de coregrafie, de oameni, etc. Nu la o distanțã mare de timp, dupã ce majoritatea momentelor au fost montate și am început sã le punem cap la cap, am realizat în sinea mea cã acesta va fi un spectacol extraordinar cu o coregrafie și o concepție modernã, unde abilitãțile și potențialul dansatorilor va fi exploatat la maxim. Nu pot sã mã rezum la doar câteva cuvinte, sau sã fiu modest vizavi de „Revelația Trupului” și vreau sã vã spun cã este unul dintre cele mai reușite spectacole din cariera mea de balerin, unde povestea evoluției, muzica, interpretare și coregrafia se întâlnesc într-un tot spectacular.
Am convingerea și încrederea cã va fi un spectacol minunat, pregãtit migãlos pentru publicul care va avea ocazia sã se bucure de el.
Despre „Mandarinul Miraculos” vreau sã spun cã in 2007 la premiera spectacolului și mai ales dupã, mi-am spus cã într-o zi EU voi fi Mandarinul, și sunt extrem de încântat cã am ajuns aici. O poveste greoaie, durã pentru unii, dar care reflectã foarte bine un adevãr urât al societãții în care trãim. Partea de mistic, science-fiction și deznodãmântul aduc condimentele acestui spectacol. O colaborare exemplarã între dansatori, încredere maximã în fiecare coleg cu care împart scena și o onoare sã dansez alãturi de ei în coregrafia Melindei Jakab.
În general, niciodatã nu mi-au plãcut rolurile în care nu m-am putut exprima. Sunt un dansator care cautã și consider cã reușesc de cele mai multe ori sã scot din adâncul meu stãri, trãiri pe care probabil nu le pot exprima în alte condiții. În coregrafiile Melindei - în limitele rolului - mi se dã ocazia sã dau tot, sã mã exprim liber, iar în acele momente pe scenã, când publicul este fațã în fațã cu mine simt cã trãiesc din plin. Sunt extrem de entuziasmat pentru rolurile pe care le interpretez în aceste spectacole și îmi doresc ca pe viitor, atât cât voi mai putea, sã mai am parte de astfel de experiențe. Sunt unice!!! Greu de descris în cuvinte.
OCTAVIAN POPA – solist balerin al Operei Române Cluj - invitat
„Revelația trupului” îmi place cã abordeazã un subiect actual. Mai degrabã o problemã a societãți actuale a prezentului și viitorului asupra tehnologiei și efectele ei asupra oamenilor. Dansul contemporan și stilul Contact Improvisation se potrivește cel mai bine acestui subiect. Este o provocare... „Mandarinul miraculos” este unul din cele mai frumoase roluri pentru un dansator... Energia ce se degajeazã. Fizic este greu deoarece trebuie sã ai putere, forțã fizicã sã ca sã le stãpânești. Rãscolește fiecare celulã, puterea e supraomeneascã.
Muzica este bine aleasã. Am simțit ca și coregrafie cã formeazã un fir al unui film dinamic, spontan.
ALIN RÎPÃ – balerin
Clasa a 9-a, o salã de balet și persoana care știe sã te citeascã atât ca și caracter, dar și ca dansator. Este rețeta cu care am fost preparat de Jakab Melinda. La început, a fost curiozitate, apoi plãcere... Plãcerea de a dansa, de a „manipula” o salã întreagã așa cum vreau eu. Prin atitudine, prin plãcere și prin interes. Cea mai mare satisfacție o am atunci când simt o salã plinã de oameni, o salã care trãiește momentele, clipã cu clipã, care râde dacã vreau eu, care plânge dacã vreau eu, care chiar mã încurajeazã dacã o încurajez! Acum - printre alte rețete care mi-au fãcut binele de care aveam nevoie, dar mai ales care a fãcut sã fiu ceea ce sunt acum - urmeazã o creație care pentru mine are un impact emoțional. Impactul se datoreazã „nevrozei” mele de a dansa, de a mã exprima prin mișcãri pentru ceea ce știu, vreau și pot. Este creația de care aveam nevoie, acum și aici. Prin aici mã refer la colegi. Ei sunt cei care trec peste sudoarea muncii mele și mereu sunt „plasați” acolo unde-și are fiecare locul, fãcându-și simțitã prezenta, lãsându-mã pe mine sã știu cã mereu sunt în spatele meu, fãrã sã o spunã, cãci muzica nu se oprește, cum nici eu nu vreau sã mã opresc. Nu vreau sã mã opresc din a face ceea ce îmi place, alãturi de oameni care din durere emanã plãcere. Alãturi de persoane care au crezut și cred în mine. Alãturi de colegii mei care s-au dovedit a fi familia mea, pentru cã alãturi de ei, mã simt bine. Respectul de sine îmi dã energia necesarã. Șansele de a face roluri importante, îmi dã ambiția fãrã sfârșit, iar dupã ce îmi strâng toate acestea, le expun pe scenã. Fiecare are rolul lui. Rolul meu este acela de a dansa și de a aduce cele mai mari bucurii și împliniri sufletești persoanei care a fost acolo lângã mine în clasa a 9-a fãcându-mã dansatorul de acum (Melinda). Acest spectacol este despre noi și trebuie sã știe toatã lumea acest lucru.
KÁLMÁN RÓBERT ATTILA – balerin
10 ani de operã se vor încununa cu ocazia spectacolelor de dans contemporan „Revelația trupului” și „Mandarinul Miraculos”. Poartã deschisã cu meritul coregrafei Jakab Melinda care m-a învãțat și mi-a modelat cariera de dansator profesionist. Cariera mea i se datoreazã ei. Spectacolul „Mandarinul Miraculos” are o însemnãtate majorã pentru mine, am debutat cu acest spectacol iar acum dupã 10 ani, trãirile nu au dispãrut ci s-au intensificat, conferindu-mi împlinire profesionalã pe care voi dori sã o împãrtãșesc cu publicul.
SIMINA IONUȚA OPREAN – balerinã
Toatã munca fizicã și psihicã depusã de a învãța coregrafia, muzica, de a-mi corela și coordona mișcãrile, și de a înțelege concepția coregrafului și încercarea de a mã apropia prin mișcare cât mai mult de ceea ce se dorește, toate aceste stãri, sentimente, trãiri mã definesc ca artist dansator. De asemenea întreaga perioadã de pregãtire a premierei este deosebitã, unicã și în același timp memorabilã. Sunt mândrã dar și plinã de respect și satisfacție pentru cã am fãcut și fac parte din producțiile coregrafei Jakab Melinda.
DELIA GÖLLNER – balerinã
Prin natura meseriei pe care am ales-o, corpul și sufletul sunt instrumentele principale prin care un dansator își poate pune sentimentele pe tavã.
Pentru mine, „Revelatia trupului” reprezintã spectacolul în care colegii mei s-au autodepãșit. Fiecare dintre ei sunt puși în evidențã de stilul caracteristic al lui Melinda Jakab.
În acest spectacol am rolul unei pãsãri prãdãtoare. Acest rol m-a învãțat sã fiu mai atentã la persoanele cu care dansez și sã îmi doresc sã am grijã la detaliu.
Consider cã s-au ales foarte bine personajele acestui spectacol și cã fiecare a fost pus în maximã valoare, chiar dacã uneori a fost greu și nu am reușit sã transmitem emoția necesarã sau ne-am simțit stângaci.
IOANA TÕKÉS - balerinã
Pentru mine dansul este modalitatea cea mai frumoasã de a-mi exprima sentimentele. Un motiv pentru care îmi place sã lucrez cu coregrafa Melinda Jakab este faptul cã aceasta pune mare accent pe emoție și trãire, exploatând expresivitatea balerinilor prin limbajul corporal specific ei. Cu acest limbaj ne întâlnim și în spectacolul de dans contemporan „Revelația trupului”. Datoritã mișcãrilor plastice și continue create, eu și colegii mei am reușit sã ne transpunem în pielea (solzii) personajelor „Peștii preistorici”, rol pe care nu credeam vreodatã cã îl voi putea interpreta datoritã reticenței mele fațã de pești!
ANDREEA POPA - balerinã
Nu știu cum aș putea sã scriu în câteva rânduri ce înseamnã acest spectacol pentru mine, dar cred cã m-a ajutat sã cresc, sã mã deschid, sã am curaj, sã am încredere în mine.
Eu cred cã cel mai frumos cadou pe care ți-l poate oferi un coregraf este sã te ajute sã te descoperi pe tine și calitãțile tale, sã-ți ofere încredere cã le poți valorifica la maxim. Am primit acest cadou de la Melinda, care a știut sã gãseascã fiecãruia dintre noi rolul potrivit.
Pregãtirea pentru aceastã premierã ne-a apropiat mai mult unii de alții, ne-a ajutat sã fim mai uniți...am trecut împreunã prin momente mai grele câteodatã, dar și momente de neuitat.
IANC FLORIN - balerin
Pentru mine acest spectacol, la fel ca multe alte producții, a fost o provocare. Spun o provocare deoarece, nu întotdeauna te simți confortabil în rol sau uneori nu ești conștient cã totuși rolul ți se potrivește. ½Frica½ sã fi criticat te face uneori sã nu mai fi tu însuți. Dar totuși dupã ce începi sã simți, sã ști și sã înțelegi tema spectacolului totul se rezumã la multã muncã și bineînțeles la o înterpretare cât mai corectã a rolului. Sincer mã bucur mult cã fac parte din aceastã producție și totodatã cred cã este unul dintre cele mai reușite spectacole, având la bazã o dinamicã bunã și o complexitate, care sunt foarte bine scoase în relief. S-a lucrat mult la acest spectacol, și sunt convins cã va avea succes foarte mare, deoarece fiecare rol a fost gândit și transpus pe fiecare dansator în parte. Datoritã coregrafilor, dansatorul poate sã-și etaleze cunoștințele și talentul în acest spectacol.
OANA SIMINIC - balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima”din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Experiența pe care am avut-o pânã în prezent în „Revelația trupului” este una minunatã! Este incredibil cum poți transpune elemente ale naturii prin dans și sã le poți da o formã complexã. Starea pe care ți-o transmite este una frumoasã și de suspans în care fiecare lucru este fãcut în detaliu, de la o mișcare pânã la sentimentul care trebuie transmis.
RÃZVAN PAVEL - invitat
Pentru mine acest spectacol a însemnat descoperirea mea! Mi-a arãtat cã pot sã fac lucruri pe care nu credeam cã pot sã le fac. A fost foarte frumos sã vãd cum de la o mișcare, o încercare, o idee, s-a ajuns la finalizarea acestui spectacol frumos și complex. În final, vreau sã le mulțumesc colegilor pentru susținere și coregrafei Jakab Melinda pentru încrederea acordatã și pentru ocazia de a face parte din acest proiect!
ANTONIA INDREI - balerinã
Acest spectacol într-un act este unul foarte interesant, atât din punct de vedere al coregrafiei cât și al costumelor, care sunt actuale și realiste. Deși sunt angajatã de un an și jumãtate la operã, acesta este primul spectacol de dans contemporan la care particip și sunt foarte încântatã sã fac parte din frumosul proiect din acest an creat de Melinda. Toatã aceastã experiențã trãitã de mine la repetiții mã face sã evoluez din ce în ce mai mult ca dansator și sã îmi doresc sã realizez și roluri mai grele în viitoarele spectacole. Chiar dacã rolurile din acest spectacol par ușoare
(pasãre, cyborg, amazoanã), ele trebuie studiate și diferențiate cu elemente și stãri contrastante pentru a se evidenția. Creativitatea și procesul poveștii, dar și al coregrafiei este foarte bine atinsã de Melinda pentru a fi înțeleasã de publicul vizat și nu numai. Din acest motiv este un spectacol bine realizat ce meritã vãzut!
Le mulțumesc tuturor colegilor din acest spectacol cã sunt o familie frumoasã și dau mereu dovadã de profesionalism, dar mai ales regizorului-coregraf Melinda Jakab pentru cã a pus bazele unei noi premiere atât de frumoase și pentru cã mi-a dat șansa sã fiu parte din povestea sa.
ROBERTA LUPAS - balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Pentru mine spectacolul ,,Revelația Trupului” este un proiect cu totul și cu totul special deoarece este prima mea colaborare cu Opera Maghiarã, iar acest lucru mã îndeamnã sã dau tot ce e mai bun din mine pentru ca acest spectacol sã fie un adevãrat succes.
Îmi place foarte mult atmosfera în care lucrãm, ideea spectacolului, coregrafia, muzica și nu în ultimul rând colegii cu care lucrez și coregrafa noastrã Melinda Jakab care a reușit din punctul meu de vedere sã creeze un spectacol original, plin de emoții și momente unice, un spectacol care ne teleporteazã într-o altã lume.
DAIANA JELESCU - balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Am minunata șansã de a dansa în spectacolul „Revelația Trupului” în calitate de colaborator.
Întreaga colaborare a fost o experiențã grozavã și o etapã profesionalã notabilã. Am fost plãcut surprinsã de modul de desfãșurare a repetițiilor, de felul în care sunt tratați artiștii, de calmul cu care se desfãșoarã antrenamentele și buna organizare; toate acestea fiind o dovadã a profesionalismului. Mã consider norocoasã cã am avut șansa de a asista la montarea unui spectacol de la temelii, urmãrind fiecare etapã a procesului creator, care îmi servește ca sursã de inspirație și o bunã motivație pentru cariera mea artisticã. Din punct de vedere coregrafic, dansul contemporan a fost pentru mine o provocare iar abordarea acestui stil de dans, mi-a lãrgit orizonturile arãtându-mi o nouã direcție în domeniul coregrafiei. Sunt profund recunoscãtoare întregului colectiv al Operei Maghiare, pentru aceastã experiențã artisticã și în mod deosebit, coregrafei Melinda Jakab pentru rãbdarea, pentru încrederea acordatã și pentru șansa de a dansa în acest spectacol inedit!
FARKAS EVELIN – balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Fiind prima mea colaborare cu Opera Maghiarã, la primele repetiții mi-a fost puținã teamã neștiind stilul de lucru a coregrafei Jakab Melinda, dar plãcându-mi coregrafia mi-am dat silința în a executa cât mai corect mișcãrile. Îmi place modul coregrafei de a lucra cu corpul de balet de la soliști pânã la ansamblu, în timpul repetițiilor fiind o atmosferã relaxantã, degajatã, ceea ce face ca timpul sã treacã repede și într-un mod plãcut.
Mã bucur mult cã fac parte din acest proiect fiind sigurã cã o sã-și punã amprenta asupra carierei mele. Am asistat la alte spectacole, coregrafii create de ea, admirându-le de fiecare datã, dar așteptãrile mele oricum au fost întrecute. „Revelația trupului” este un spectacol foarte reușit.
MELINDA JAKAB - regizor-coregraf
În viziunea coregrafului, dansul este modalitatea prin care trupul și sufletul devin una, fãcând apel la acea forțã ancestralã, primarã: forța trupului. Acesta decide dacã dorim sau dacã meritã sã realizãm o acțiune. Mișcarea corpului într-un spațiu influențeazã exteriorul, având astfel puterea de a induce schimbarea. Acest atuu trebuie exprimat și trãit prin intermendiul dansului, cu ajutorul cãruia putem intra în contact cu Sinele primordial, cu vechi instincte, cu moștenirea noastrã geneticã, pe care o pãstrãm din generație în generație încã de la începuturile rasei umane.
Prin trup, adicã prin aceastã reprezentare materialã a spiritului, suntem prezenți în lume, iar prin experiențele trãite ajungem sã ne cunoaștem și sã ne desãvârșim propria ființã. Trupul este totodatã și lãcașul conștiinței de sine. Prin gesturile sale organice, prin nobila simplitate a mișcãrii de dans, el reprezintã un mijloc total aparte de a ne exprima celorlalți gândurile și sentimentele. Tot el, trupul, ne face sã descoperim relații, cãutând poduri ce leagã trecutul de prezent. Poduri care poate duc și cãtre un viitor anume, însã acest drum este pavat cu îndoialã și multe semne de întrebare.
Dansul trupului nu este o coregrafie care trebuie însușitã. Dacã am conștientiza îndeajuns semnalele trupului, am descoperi, poate, amintirile unei vieți întregi.
Tehnic vorbind, un coregraf devine suficient de pregãtit în momentul în care se regãsește în fiecare gest, se pierde în fiecare mișcare, se aratã prin ea și, în același timp, îi îngãduie spectatorului sã înțeleagã spiritul uman în deplinãtatea lui.
ZSOLT JANKÓ - dirijor
Ritmuri copleșite de culori
Compozitorii pieselor muzicale alese pentru aceastã searã sunt contemporani. Nãscuți la finalul secolului al XIX-lea, au trãit toți trei ororile celor douã rãzboaie mondiale. Rahmaninov și Bartók își petrec ultimii ani de viațã în strãinãtate, în Statele Unite, iar Prokofiev, ,,deținut" al dictaturii sovietice, se stinge din viațã în aceeași zi cu Stalin.
Compozițiile alese, semnate de Prokofiev și de Rahmaninov, nu sunt piese muzicale tipice de avangardã, ele aparținînd mai degrabã romantismului târziu, dar cu toate acestea nu putem sã nu remarcãm influența marelui contemporan, Stravinski. Aici mã refer la interesul acordat ritmului ca forțã ancestralã și la exploatarea cât mai eficientã a acestuia, însã contrar mentorului lor, Stravinski, care folosește ritmul în forme cât se poate de crude, la Rahmaninov și la Prokofiev gãsim o aurã mult mai melodicã și extrem de coloratã a structurii ritmice.
Béla Bartók – Mandarinul miraculos (1919 – 1924)
Bartók compune aceastã piesã cu un simț muzical dramatic inegalabil. Fiecare moment se bazeazã pe imagini muzicale sugestive și clare. Figura fetei seducãtoare și dansurile sale erotice sunt de fiecare datã acompaniate de solouri ale clarinetului. Primul client este un curtezan ofilit, imaginea sa comicã reiese din muzica grotescã. Al doilea client este un student sfios, însuflețit de un solo simplu și duios de oboi. Sosirea mandarinului este acompaniatã de o temã muzicalã întunecatã, exoticã, cu trimiteri la personalitatea aparte, misticã a vizitatorului.
RAREȘ ARCADIE CÎMPEAN – asistent-coregraf „Revelația trupului”
Spectacolul „Revelația trupului” printr-o arhitecturizare corporalã complexã dar în același timp arhetipalã prezintã evoluția darwinistã a mișcãrii brute. Plecând de la faza naiv-embrionalã evoluând pânã la mișcarea „soft-isticat”-robotizatã de inteligența artificialã, corpul prezintã o biomecanicã perfecționatã de-a lungul existenței vieții. Mișcarea corporalã este trecutã în acest spectacol printr-o foarte finã sitã, educatã și emotiv- emancipatã din punct de vedere al limbajului coregrafic și regizoral. Astfel evoluția extraordinarã a corpului de balet aduce în fața consumatorului o imagine cât se poate de clarã a ceea ce suntem, a ceea ce suntem forțați sã devenim fãrã vrerea noastrã și a ceea ce e bine din punct de vedere sufletește și trupește sã devenim. Sigur, opțiunea e a noastrã.
VIORICA BOGOI - solistã balerinã
Prima mea întâlnire cu dansul contemporan a fost în liceu, la orele Melindei Jakab, care m-a descoperit și mi-a devenit mentor, și în cele din urmã coregrafã și regizoare la Opera Maghiarã. De atunci și pânã în ziua de azi a fost o continuã descoperire a corpului meu vis-a vis de acest stil de dans. Un stil de dans care elibereazã corpul din interdicțiile multor alte stiluri, și aici vreau sã precizez și dansul clasic. Un stil care elibereazã trãirile și amplificã sentimentele fãcând toate mișcãrile dansului personale. Pentru mine acest rol este o provocare și o transpunere a cãlãtoriei mele în lumea dansului. În viziunea Melindei totul începe de la facerea lumii, iar rolul meu începe de la vertebratã și evolueazã prin trãiri și coregrafie la pasãre, primatã, om și în cele din urmã într-o ființã îndoctrinatã de tehnologie, ajunsã într-o lume fãrã sentimente și condusã de Cyborgi. Concepția coregraficã a spectacolului este la fel o evoluție, de la miscãrile plastice și armonioase ale corpului la mișcãri stilizate de roboticã. Acest spectacol este cel mai complex de pânã acum, din punct de vedere coregrafic, dificultatea tehnicã a mișcãrilor, a decorurilor și costumelor, machiaj și multe alte momente surprizã pe care Melinda le-a introdus în spectacol, ceea ce-l face a fi inedit, diferit și chiar unic. Și cum ziceam este o provocare atât pentru mine cât și pentru toți ceilalți care iau parte la realizarea lui.
VLAD SEBASTIAN – solist balerin în acest spectacol
În anul 2016 vorbeam cu Melinda Jakab, colega și coregrafa mea în multe producții, despre un spectacol de dans (contemporan, neoclasic, clasic) de care sã se ocupe într-un viitor apropiat și mi-a promis cã vom face în stagiunea 2016-2017. Zis și fãcut evident s-a ținut de cuvânt, iar în primãvara anului curent au apãrut distribuțiile a doua spectacole „Revelația Trupului” și „Mandarinul Miraculos” primul fiind o premierã iar al 2-lea urmând sã îl reluãm dupã ce la premiera din anul 2007 am participat într-un rol secundar.
Am început munca pentru primul spectacol, montare, repetiții, schimbãri de coregrafie, de oameni, etc. Nu la o distanțã mare de timp, dupã ce majoritatea momentelor au fost montate și am început sã le punem cap la cap, am realizat în sinea mea cã acesta va fi un spectacol extraordinar cu o coregrafie și o concepție modernã, unde abilitãțile și potențialul dansatorilor va fi exploatat la maxim. Nu pot sã mã rezum la doar câteva cuvinte, sau sã fiu modest vizavi de „Revelația Trupului” și vreau sã vã spun cã este unul dintre cele mai reușite spectacole din cariera mea de balerin, unde povestea evoluției, muzica, interpretare și coregrafia se întâlnesc într-un tot spectacular.
Am convingerea și încrederea cã va fi un spectacol minunat, pregãtit migãlos pentru publicul care va avea ocazia sã se bucure de el.
Despre „Mandarinul Miraculos” vreau sã spun cã in 2007 la premiera spectacolului și mai ales dupã, mi-am spus cã într-o zi EU voi fi Mandarinul, și sunt extrem de încântat cã am ajuns aici. O poveste greoaie, durã pentru unii, dar care reflectã foarte bine un adevãr urât al societãții în care trãim. Partea de mistic, science-fiction și deznodãmântul aduc condimentele acestui spectacol. O colaborare exemplarã între dansatori, încredere maximã în fiecare coleg cu care împart scena și o onoare sã dansez alãturi de ei în coregrafia Melindei Jakab.
În general, niciodatã nu mi-au plãcut rolurile în care nu m-am putut exprima. Sunt un dansator care cautã și consider cã reușesc de cele mai multe ori sã scot din adâncul meu stãri, trãiri pe care probabil nu le pot exprima în alte condiții. În coregrafiile Melindei - în limitele rolului - mi se dã ocazia sã dau tot, sã mã exprim liber, iar în acele momente pe scenã, când publicul este fațã în fațã cu mine simt cã trãiesc din plin. Sunt extrem de entuziasmat pentru rolurile pe care le interpretez în aceste spectacole și îmi doresc ca pe viitor, atât cât voi mai putea, sã mai am parte de astfel de experiențe. Sunt unice!!! Greu de descris în cuvinte.
OCTAVIAN POPA – solist balerin al Operei Române Cluj - invitat
„Revelația trupului” îmi place cã abordeazã un subiect actual. Mai degrabã o problemã a societãți actuale a prezentului și viitorului asupra tehnologiei și efectele ei asupra oamenilor. Dansul contemporan și stilul Contact Improvisation se potrivește cel mai bine acestui subiect. Este o provocare... „Mandarinul miraculos” este unul din cele mai frumoase roluri pentru un dansator... Energia ce se degajeazã. Fizic este greu deoarece trebuie sã ai putere, forțã fizicã sã ca sã le stãpânești. Rãscolește fiecare celulã, puterea e supraomeneascã.
Muzica este bine aleasã. Am simțit ca și coregrafie cã formeazã un fir al unui film dinamic, spontan.
ALIN RÎPÃ – balerin
Clasa a 9-a, o salã de balet și persoana care știe sã te citeascã atât ca și caracter, dar și ca dansator. Este rețeta cu care am fost preparat de Jakab Melinda. La început, a fost curiozitate, apoi plãcere... Plãcerea de a dansa, de a „manipula” o salã întreagã așa cum vreau eu. Prin atitudine, prin plãcere și prin interes. Cea mai mare satisfacție o am atunci când simt o salã plinã de oameni, o salã care trãiește momentele, clipã cu clipã, care râde dacã vreau eu, care plânge dacã vreau eu, care chiar mã încurajeazã dacã o încurajez! Acum - printre alte rețete care mi-au fãcut binele de care aveam nevoie, dar mai ales care a fãcut sã fiu ceea ce sunt acum - urmeazã o creație care pentru mine are un impact emoțional. Impactul se datoreazã „nevrozei” mele de a dansa, de a mã exprima prin mișcãri pentru ceea ce știu, vreau și pot. Este creația de care aveam nevoie, acum și aici. Prin aici mã refer la colegi. Ei sunt cei care trec peste sudoarea muncii mele și mereu sunt „plasați” acolo unde-și are fiecare locul, fãcându-și simțitã prezenta, lãsându-mã pe mine sã știu cã mereu sunt în spatele meu, fãrã sã o spunã, cãci muzica nu se oprește, cum nici eu nu vreau sã mã opresc. Nu vreau sã mã opresc din a face ceea ce îmi place, alãturi de oameni care din durere emanã plãcere. Alãturi de persoane care au crezut și cred în mine. Alãturi de colegii mei care s-au dovedit a fi familia mea, pentru cã alãturi de ei, mã simt bine. Respectul de sine îmi dã energia necesarã. Șansele de a face roluri importante, îmi dã ambiția fãrã sfârșit, iar dupã ce îmi strâng toate acestea, le expun pe scenã. Fiecare are rolul lui. Rolul meu este acela de a dansa și de a aduce cele mai mari bucurii și împliniri sufletești persoanei care a fost acolo lângã mine în clasa a 9-a fãcându-mã dansatorul de acum (Melinda). Acest spectacol este despre noi și trebuie sã știe toatã lumea acest lucru.
KÁLMÁN RÓBERT ATTILA – balerin
10 ani de operã se vor încununa cu ocazia spectacolelor de dans contemporan „Revelația trupului” și „Mandarinul Miraculos”. Poartã deschisã cu meritul coregrafei Jakab Melinda care m-a învãțat și mi-a modelat cariera de dansator profesionist. Cariera mea i se datoreazã ei. Spectacolul „Mandarinul Miraculos” are o însemnãtate majorã pentru mine, am debutat cu acest spectacol iar acum dupã 10 ani, trãirile nu au dispãrut ci s-au intensificat, conferindu-mi împlinire profesionalã pe care voi dori sã o împãrtãșesc cu publicul.
SIMINA IONUȚA OPREAN – balerinã
Toatã munca fizicã și psihicã depusã de a învãța coregrafia, muzica, de a-mi corela și coordona mișcãrile, și de a înțelege concepția coregrafului și încercarea de a mã apropia prin mișcare cât mai mult de ceea ce se dorește, toate aceste stãri, sentimente, trãiri mã definesc ca artist dansator. De asemenea întreaga perioadã de pregãtire a premierei este deosebitã, unicã și în același timp memorabilã. Sunt mândrã dar și plinã de respect și satisfacție pentru cã am fãcut și fac parte din producțiile coregrafei Jakab Melinda.
DELIA GÖLLNER – balerinã
Prin natura meseriei pe care am ales-o, corpul și sufletul sunt instrumentele principale prin care un dansator își poate pune sentimentele pe tavã.
Pentru mine, „Revelatia trupului” reprezintã spectacolul în care colegii mei s-au autodepãșit. Fiecare dintre ei sunt puși în evidențã de stilul caracteristic al lui Melinda Jakab.
În acest spectacol am rolul unei pãsãri prãdãtoare. Acest rol m-a învãțat sã fiu mai atentã la persoanele cu care dansez și sã îmi doresc sã am grijã la detaliu.
Consider cã s-au ales foarte bine personajele acestui spectacol și cã fiecare a fost pus în maximã valoare, chiar dacã uneori a fost greu și nu am reușit sã transmitem emoția necesarã sau ne-am simțit stângaci.
IOANA TÕKÉS - balerinã
Pentru mine dansul este modalitatea cea mai frumoasã de a-mi exprima sentimentele. Un motiv pentru care îmi place sã lucrez cu coregrafa Melinda Jakab este faptul cã aceasta pune mare accent pe emoție și trãire, exploatând expresivitatea balerinilor prin limbajul corporal specific ei. Cu acest limbaj ne întâlnim și în spectacolul de dans contemporan „Revelația trupului”. Datoritã mișcãrilor plastice și continue create, eu și colegii mei am reușit sã ne transpunem în pielea (solzii) personajelor „Peștii preistorici”, rol pe care nu credeam vreodatã cã îl voi putea interpreta datoritã reticenței mele fațã de pești!
ANDREEA POPA - balerinã
Nu știu cum aș putea sã scriu în câteva rânduri ce înseamnã acest spectacol pentru mine, dar cred cã m-a ajutat sã cresc, sã mã deschid, sã am curaj, sã am încredere în mine.
Eu cred cã cel mai frumos cadou pe care ți-l poate oferi un coregraf este sã te ajute sã te descoperi pe tine și calitãțile tale, sã-ți ofere încredere cã le poți valorifica la maxim. Am primit acest cadou de la Melinda, care a știut sã gãseascã fiecãruia dintre noi rolul potrivit.
Pregãtirea pentru aceastã premierã ne-a apropiat mai mult unii de alții, ne-a ajutat sã fim mai uniți...am trecut împreunã prin momente mai grele câteodatã, dar și momente de neuitat.
IANC FLORIN - balerin
Pentru mine acest spectacol, la fel ca multe alte producții, a fost o provocare. Spun o provocare deoarece, nu întotdeauna te simți confortabil în rol sau uneori nu ești conștient cã totuși rolul ți se potrivește. ½Frica½ sã fi criticat te face uneori sã nu mai fi tu însuți. Dar totuși dupã ce începi sã simți, sã ști și sã înțelegi tema spectacolului totul se rezumã la multã muncã și bineînțeles la o înterpretare cât mai corectã a rolului. Sincer mã bucur mult cã fac parte din aceastã producție și totodatã cred cã este unul dintre cele mai reușite spectacole, având la bazã o dinamicã bunã și o complexitate, care sunt foarte bine scoase în relief. S-a lucrat mult la acest spectacol, și sunt convins cã va avea succes foarte mare, deoarece fiecare rol a fost gândit și transpus pe fiecare dansator în parte. Datoritã coregrafilor, dansatorul poate sã-și etaleze cunoștințele și talentul în acest spectacol.
OANA SIMINIC - balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima”din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Experiența pe care am avut-o pânã în prezent în „Revelația trupului” este una minunatã! Este incredibil cum poți transpune elemente ale naturii prin dans și sã le poți da o formã complexã. Starea pe care ți-o transmite este una frumoasã și de suspans în care fiecare lucru este fãcut în detaliu, de la o mișcare pânã la sentimentul care trebuie transmis.
RÃZVAN PAVEL - invitat
Pentru mine acest spectacol a însemnat descoperirea mea! Mi-a arãtat cã pot sã fac lucruri pe care nu credeam cã pot sã le fac. A fost foarte frumos sã vãd cum de la o mișcare, o încercare, o idee, s-a ajuns la finalizarea acestui spectacol frumos și complex. În final, vreau sã le mulțumesc colegilor pentru susținere și coregrafei Jakab Melinda pentru încrederea acordatã și pentru ocazia de a face parte din acest proiect!
ANTONIA INDREI - balerinã
Acest spectacol într-un act este unul foarte interesant, atât din punct de vedere al coregrafiei cât și al costumelor, care sunt actuale și realiste. Deși sunt angajatã de un an și jumãtate la operã, acesta este primul spectacol de dans contemporan la care particip și sunt foarte încântatã sã fac parte din frumosul proiect din acest an creat de Melinda. Toatã aceastã experiențã trãitã de mine la repetiții mã face sã evoluez din ce în ce mai mult ca dansator și sã îmi doresc sã realizez și roluri mai grele în viitoarele spectacole. Chiar dacã rolurile din acest spectacol par ușoare
(pasãre, cyborg, amazoanã), ele trebuie studiate și diferențiate cu elemente și stãri contrastante pentru a se evidenția. Creativitatea și procesul poveștii, dar și al coregrafiei este foarte bine atinsã de Melinda pentru a fi înțeleasã de publicul vizat și nu numai. Din acest motiv este un spectacol bine realizat ce meritã vãzut!
Le mulțumesc tuturor colegilor din acest spectacol cã sunt o familie frumoasã și dau mereu dovadã de profesionalism, dar mai ales regizorului-coregraf Melinda Jakab pentru cã a pus bazele unei noi premiere atât de frumoase și pentru cã mi-a dat șansa sã fiu parte din povestea sa.
ROBERTA LUPAS - balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Pentru mine spectacolul ,,Revelația Trupului” este un proiect cu totul și cu totul special deoarece este prima mea colaborare cu Opera Maghiarã, iar acest lucru mã îndeamnã sã dau tot ce e mai bun din mine pentru ca acest spectacol sã fie un adevãrat succes.
Îmi place foarte mult atmosfera în care lucrãm, ideea spectacolului, coregrafia, muzica și nu în ultimul rând colegii cu care lucrez și coregrafa noastrã Melinda Jakab care a reușit din punctul meu de vedere sã creeze un spectacol original, plin de emoții și momente unice, un spectacol care ne teleporteazã într-o altã lume.
DAIANA JELESCU - balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Am minunata șansã de a dansa în spectacolul „Revelația Trupului” în calitate de colaborator.
Întreaga colaborare a fost o experiențã grozavã și o etapã profesionalã notabilã. Am fost plãcut surprinsã de modul de desfãșurare a repetițiilor, de felul în care sunt tratați artiștii, de calmul cu care se desfãșoarã antrenamentele și buna organizare; toate acestea fiind o dovadã a profesionalismului. Mã consider norocoasã cã am avut șansa de a asista la montarea unui spectacol de la temelii, urmãrind fiecare etapã a procesului creator, care îmi servește ca sursã de inspirație și o bunã motivație pentru cariera mea artisticã. Din punct de vedere coregrafic, dansul contemporan a fost pentru mine o provocare iar abordarea acestui stil de dans, mi-a lãrgit orizonturile arãtându-mi o nouã direcție în domeniul coregrafiei. Sunt profund recunoscãtoare întregului colectiv al Operei Maghiare, pentru aceastã experiențã artisticã și în mod deosebit, coregrafei Melinda Jakab pentru rãbdarea, pentru încrederea acordatã și pentru șansa de a dansa în acest spectacol inedit!
FARKAS EVELIN – balerinã, studentã la Academia de Muzicã „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Fiind prima mea colaborare cu Opera Maghiarã, la primele repetiții mi-a fost puținã teamã neștiind stilul de lucru a coregrafei Jakab Melinda, dar plãcându-mi coregrafia mi-am dat silința în a executa cât mai corect mișcãrile. Îmi place modul coregrafei de a lucra cu corpul de balet de la soliști pânã la ansamblu, în timpul repetițiilor fiind o atmosferã relaxantã, degajatã, ceea ce face ca timpul sã treacã repede și într-un mod plãcut.
Mã bucur mult cã fac parte din acest proiect fiind sigurã cã o sã-și punã amprenta asupra carierei mele. Am asistat la alte spectacole, coregrafii create de ea, admirându-le de fiecare datã, dar așteptãrile mele oricum au fost întrecute. „Revelația trupului” este un spectacol foarte reușit.
REVELAȚIA TRUPULUI - Premierã
Spectacol de dans contemporan într-un act
S. Rachmaninov
Dansuri simfonice
Insula morților
Concert pentru pian și orchestrã nr. 2
S. Prokofiev
Cantata ,,Alexander Nevsky"
Dirijor: Jankó Zsolt
În distribuție:
Viorica Bogoi
Vlad Moldovan
Popa Adrian (KID A)
Pop Octavian
Oprean Simina
Delia Göllner
Ioana Terebesi
Kálmán Róbert Attila
Matei Holeleu
Andrea Popa
Florin Ianc
Rîpã Alin
Oana Siminic
Cu participarea corului, orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare din Cluj
La pian: Nagy Gergõ
Scenografie: Tenkei Tibor
Costume: Ledenják Andrea
Asistent costume: Tankó Bernadett
Regia tehnicã: Venczel Péter
Asistent coregrafie: Rareș Arcadie Cîmpean
Regizor-coregraf: Jakab Melinda
Bartók Béla
MANDARINUL MIRACULOS
Dirijor: Jankó Zsolt
În distribuție:
Fatã: Viorica Bogoi
Mandarinul: Vlad Moldovan
Vagabonzi: Pop Octavian, Rîpã Alin, Kálmán Róbert Attila
Bãtrânul: Rareș Arcadie Cîmpean
Elev: Matei Holeleu
Cu participarea corului, orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare din Cluj
Scenografie: Szántó Szilárd
Costume: Bianca Imelda Jeremias
Regia tehnicã: Venczel Péter
Asistent regie: Rusu P. Gabriela
Regizor-coregraf: Jakab Melinda
Vagabonzi: Pop Octavian, Rîpã Alin, Kálmán Róbert Attila
Bãtrânul: Rareș Arcadie Cîmpean
Elev: Matei Holeleu
Cu participarea corului, orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare din Cluj
Scenografie: Szántó Szilárd
Costume: Bianca Imelda Jeremias
Regia tehnicã: Venczel Péter
Asistent regie: Rusu P. Gabriela
Regizor-coregraf: Jakab Melinda
2017. Aprilie 27 ora 18:30
2017. Mai 29 ora 19.00
2017. Mai 29 ora 19.00