Joi, în 10 mai, de la ora 18.30, Opera Maghiarã vã invitã la Madama Butterfly, capodoperã a genului liric, compusã de Giacomo Puccini în 1904, pe un libret de L. Illica și G. Giacosa, dupã drama cu același nume de John L. Long și David Belasco.

Ca toți compozitorii veriști, și Puccini a fost atras de subiectele exotice, de poveștile tragice ce se nasc din pasiuni puternice ale personajelor ce trãiesc în contexte istorice sau sociale nefavorabile. Astfel, istoria frumoasei Cio Cio san și a iubirii sale pentru Pinkerton, locotenent în marina Statelor Unite, va arãta lumii occidentale un model de credințã, sinceritate, devotament și prețuire, valori a cãror lipsã de reciprocitate vor conduce la deznodãmântul tragic. Cio cio san își va sacrifica din iubire credința, legãtura cu strãmoșii și cultura, Pinkerton, exponentul societãții apusene, superficial și grãbit, o va pãrãsi, se va recãsãtori în țara sa, și dupã trei ani se va reîntoarce în Nagasaki doar pentru a-i lua copilul, rodul iubirii trecãtoare pentru el, eterne pentru ea. Compozitorul va întruchipa muzical un personaj feminin de o tulburãtoare frumusețe a melodicii și de un intens patetism al expresiei iubirii, suferinței și morții. În același timp recrearea atmosferei specifice prin intonații cu un colorit oriental, creionarea personajelor japoneze, Suzuki, Yamadori, Goro invocarea tradițiilor prin citarea unor cântece japoneze cum ar fi cel al nunții „Kimi ga yo”, și altele, au conferit dramei o veridicitate care a confirmat simțul dramaturgic al compozitorului, singurul creator din istoria muzicii cãruia operele îi sunt în întregime incluse în repertoriul permanent al teatrelor de pretutindeni. 

Prima premierã a operei Madama Butterfly din 17 februarie 1904, de la Scala din Milano, în varianta inițialã având doar douã acte, a fost un eșec. Puccini a revizuit opera dându-i o amploare mai mare, trei acte, precum și roluri mai conturate, a doua premierã a avut loc la Brescia, în 28 mai 1904 cu un succes fulminant. Pentru Metropolitan Opera, Puccini a creat o a treia versiune, în 1906, iar la a patra premierã din Paris a îmbunãtãțit din nou partitura, pentru ca ultima revizuire, a cincea, realizatã tot în 1907 sã fie în fine cea care se cântã pânã astãzi.

Reprezentația de joi, 10 mai va aduce pe scena clujeanã un spectacol de excepție aflat sub bagheta dirijorului, Juan Montoya care îi va reuni pe scenã pe artiștii: Carmen Gurban (Madama Butterfly), Adorján Pataki (B.F. Pinkerton), Sándor Balla (Sharpless), Mária Molnár (Suzuki), Éva Jordán (Kate), Róbert Laczkó Vass (Goro), Levente Szabó (Yamadori), János Szilágyi (Bonzo), Ferenc Kovács, János Ádám, Endre Pataki. Regia artisticã este semnatã de Vincent Liotta.

Spectacolul este supratitrat în limbile românã și maghiarã.
Vã așteptãm cu drag!
Giacomo Puccini
MADAMA BUTTERFLY
Operã în trei acte
Libret: L. Illica și G. Giacosa dupã D. Belasco și J. L. Long


 Dirijor: JUAN MONTOYA


Cso-cso-szan…………….……...........…… Carmen Gurban
Szuzuki ………………..............................…Molnár Mária
Kate.………..............….…...................….......Jordán Éva
Pinkerton F.B……..…................................Pataki Adorján
Sharpless…................................................Balla Sándor
Goro...………....................................Laczkó Vass Róbert
Yamadori.…………....................................Szabó Levente
Bonzo.…..………….……. …..............….....Szilágyi János
Comisarul Imperial.……….……….…...........Kovács Ferenc
Notar..................................................…...Ádám János
Copil ……….................................……… ..Pataki Endre

Scenografia și costume: Witlinger Margit
Concert-maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Corepetitor: Incze G. Katalin, Nagy Gergõ
Maestru de cor: Kulcsár Szabolcs
Regia tehnicã: Venczel Péter
Sufleur: Kostyák Sz. Júlia
Asistent regie: Katona Zs. József, Szabó Emese, Szabó Jenõ

Regia: Vincent Liotta
2016. Ianuarie 21 ora 18.30
2016. Mai 05 ora 18.30
2018. Mai 10 ora 18.30





Facebook

ÎNSCRIE-TE LA NEWSLETTER