2015-11-12

Tosca revine pe scena Operei Maghiare, într-o nouã distribuþie



Opera Maghiarã din Cluj aşteaptã iubitorii de muzicã la un spectacol extraordinar în data de 17 noiembrie, marţi seara de la ora 18.30. Conducerea muzicalã este asiguratã de dirijorul József Horváth. Spectacolul ,,Tosca” e regizat de József Zs. Katona.

Cu „Tosca”(1900) Puccini urcã noi trepte ale mãiestriei componistice, dezvãluind capacitatea sa extraordinarã de a surprinde şi contura muzical personaje complexe, caractere puternice, temperamentale, aflate în tabere opuse, ale cãror fapte şi acţiuni declanşeazã pasiuni, gelozie, şantaj, urã şi sinucidere. O acţiune tipic veristã ce i-a oferit posibilitatea creãrii unei opere eroico-pasionale, de intensã vibraţie şi trãire emoţionalã. Mai mult decât în operele anterioare, în „Tosca” Puccini contureazã distinct un personaj feminin proeminent, Tosca, înzestrat cu virtuţi morale superioare, cu calitãţi excepţionale ce stârnesc admiraţia spectatorului de operã. 

Chipul sãu, la început, este sugerat doar, ca în tabloul pe care îl picteazã Cavaradossi, relevându-se apoi în toatã complexitatea trãirilor sale, de-a lungul desfãşurãrii lor scenice, Puccini gãsind pentru fiecare moment şi situaţie muzica, în expresia ei cea mai caracteristicã, mai fireascã: suavã şi pasionalã în dialogurile cu iubitul ei, demnã şi nobilã în scenele cu Scarpia, tragicã şi sumbrã în final. Remarcabile sunt şi portretele muzicale ale celorlalte douã personaje Cavaradossi şi Scarpia. Primul exprimându-şi sentimentele de dragoste faţã de Tosca în aria „Recondita armonia” de la începutul actului înâi, în duetul din acelaşi act şi în scena scrisorii din actul al treilea, celãlalt, un personaj perfid şi bestial, crud, inuman şi josnic.

Muzica operei este de o imensã vibraţie, cu accente mai mult tragice decât lirice, într-o desfãşurare trepidantã, conducând spre dramatismul covãrşitor al actului al treilea.Acuzatã de lipsa de „elan liric şi de o mereu actualã prospeţime” în comparaţie cu „Manon Lescaut” şi „Boema”, „Tosca” s-a impus tocmai prin expresia dramaticã, prin acea redare veridicã a trãirilor şi a nãzuinţelor umane, într-o expresie muzicalã a cãrei tensiune creşte continuu, culminând cu scena finalã.

În distribuţie: Carmen Gurban, Adorján Pataki (debut), Oleg Ionese, Róbert Vass Laczkó (debut), László Mányoki, István Rigmányi, Béla Naphegyi, Mária Kerekes, Arnold Gergely







Facebook

ÎNSCRIE-TE LA NEWSLETTER