Premiera baiadera s-a dovedit a fi un mare
succes, publicul aclamând și aplaudând artiștii încã de la primele scene.
Spectacolul poate fi revãzut în a doua distribuție duminicã, 5 aprilie, de la
ora 17.00. Se mai gãsesc bilete!
Dramaturgul Moravetz Levente colaboreazã cu Opera Maghiarã încã din 1994 adaptând librete pentru mai multe dintre spectacole. Montarea operetei Baiadera i-a adus nostalgia copilãriei fiind prima sa experiențã muzicalã din viațã. Partitura și muzica i-au readus în memorie imaginea și amintirea bunicii, care fredona în diminețile petrecute în bucãtãrie ariile acesteia. Opereta este regina genurilor muzicale, de care, afirmã el, se poate apropia doar cu mare atenție. În libret se pot introduce modificãri doar în mãsura în care însãși compozitorul și le-ar fi putut imagina potrivite.
În concepția muzicalã a dirijoarei Incze G. Katalin, opereta Baiadera trebuie sã pãstreze parfumul și farmecul istoric din perioada numitã Belle Époque, a cãrei oglindã este opereta ca gen. Apropiindu-se de ideea de musical, în vogã la vremea aceea, dirijoarea introduce câteva „surprize” muzicale în proprie orchestrație, respectiv fragmente din alte operete ale lui Kálmán. Astfel ariile trec dintr- o operã într-alta ale compozitorului, prilej de bucurie pentru publicul ce cunoaște operele lui Kálmán.
Coregraful Antal József a creat o lume a mișcãrii care susține personajele, acțiunea, relațiile dintre caractere precum și diversitatea culturalã a operetei. Publicul poate recunoaște elemente de dans folcloric, dans de societate, dans contemporan într-o mișcare scenicã inspiratã, ce va conferi spectacolului o imagine nouã și proaspãtã.
În organizarea spațiului scenic Polgár Péter a pus accentul pe crearea unor forme clare, simple, un spațiu care poate sã fie în același timp clasic dar și bourgeois, impunãtor însã fãrã a deveni strident. Contrastele dintre roșu, negru și auriu dominã, anticul și minimalul respirã împreunã, apar din când în când momente care vorbesc de trecut, alãturi de elementele moderne. Atmosfera este atât indianã cât și europeanã, o lume care pãstreazã în ea varietatea, dominatã de somptuos și erotic.
Costumele create de designerul Lederják Andrea pãstreazã linia europeanã a rochiilor elegante din anii 1920 și linia exoticã a hainelor spaniole în care dominã roșul, negrul, volanele și evantaiele combinate cu sari-urile indiene, costumele brodate, bogat colorate, turbanele și bijuteriile exotice care îmbogãțesc atmosfera. Stilul hainelor anilor`20 este completat prin multe accesorii, pãlãrii, mãnuși lungi, culori deschise, care cu machiaj și coafuri adecvate au menirea de a reânvia moda vremii. Costumele sunt create cu scopul de a susține povestea și de a o face cât mai accesibilã publicului.
Distribuția premierei:
Vezényel | Dirijor: Incze G. Katalin
Szereplõk | În distribuţie: Szabó Levente, Veres Noémi, Rétyi Zsombor, Ádám János, Székely Zsejke, Barabás Zsuzsa, Plesa Róbert, Gergely Elek, Mányoki László, Varga Attila, Sándor Csaba, Rigmányi István, Gergely Arnold, Kerekes Mária, Popovici Zsófia, Peti Tamás Ottó, Kovács Ferenc
Cu participarea corului, orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare Cluj
Scenografie: Polgár Péter
Costume: Ledenják Andrea
Coregraf: Antal József
Concert maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Maestru de cor: Kulcsár Szabolcs
Corepetitor: Incze G. Katalin, Nagy Ibolya, Nagy Gergõ
Sufleur: Kondrát Bea
Regia tehnicã: Venczel Péter
Regia: Gombár Annamária