2014-12-15

PREMIERA DE BALET SE VA JUCA CU CASA ÎNCHISÃ



Doar o zi ne mai desparte de premiera de balet Visul unei nopţi de varã, dupã drama lui Shakespeare, regizat de coregraful Jakab Melinda. Fiind toate biletele vândute, spectacolul din data de 16 decembrie 2014 se va desfãşura cu casa închisã. Cei care doresc sã vadã spectacolul, vor avea ocazia în 19 ianuarie 2015, de la ora 19.00.
Conform afirmaţiilor scriitorului italian Italo Calvino „chiar şi cel mai neaşteptat vis poate fi asemãnat cu o enigmã care ascunde o dorinţã sau o teamã.” Personajele principale din Visul unei nopţi de varã se pregãtesc sã-şi jure credinţã unul altuia pentru toatã viaţa, dar înainte de noaptea nunţii trebuie sã se confrunte cu toate temerile şi dorinţele de care, pe timpul zilei, nu sunt conştienţi. Pãdurea reprezintã „locul de joacã” al subconştientului, unde personajele pot sã facã tot ceea ce la lumina zilei nu au curajul sã facã. Este locul conflictelor, al contradicţiilor, al lucrurilor cu mai multe sensuri, locul tuturor posibilitãţilor. Dacã credem ceea ce ne spune titlul, toatã acţiunea se petrece în visul personajelor. Totuşi, în calitate de public, percepem întâmplãrile ca fiind reale, deci nu ne îndoim de existenţa zânelor. Iar dacã este aşa: Cine viseazã? Personajele sau noi? Într-un mod plãcut, ludic, atingem teme universale care ne preocupã pe toţi: viaţa, moartea, dragostea, privite în altã culoare, dintr-o altã perspectivã, într-o viziune diferitã, contemporanã.
„Universalul, generalul şi eternul nu sunt teme capabile sã acapareze publicul dacã acestea nu sunt presãrate, încãlzite, umanizate cu aspectele cotidiene, mereu schimbãtoare ale vieţii” – afirmã Jakab Melinda, coregraful şi regizorul spectacolului. – „Formele pure ale dansului sunt în sine doar nişte imagini goale, fãrã semnificaţii. Acestor forme închistate trebuie sã le dãm viaţã, iar ca sã putem pune esenţã individualã în aceste forme statice, trebuie sã utilizãm limbajul, tehnica şi libertatea dansului contemporan.
Arta dansului scenic a secolului XXI, dacã doreşte sã atingã un înalt grad artistic de exprimare şi comunicare trebuie, într-adevãr, sã cunoascã în profunzime lumea dansului clasic şi ţinând cont de de genul, acţiunea, întâmplãrile poveştii, sentimentele exprimate, sã se delimiteze totuşi de acesta.
Eu fac parte din categoria dansatorilor care cred cã este important sã înţeleagã dedesubturile tehnicii dansului în sine. Îmi place sã merg la repetiţii, sã perfecţionez mişcãrile, şi lucrez cu devotament dacã vãd un scop artistic cu care mã pot identifica, care îmi dã aripi.
Atunci când creez un spectacol nou, totul ia fiinţã în mintea mea. Îmi construiesc imaginea, organizez succesiunea stãrilor, dupã care încep sã mã joc cu ideile ca şi cu un lego. Apoi caut mişcãrile, posturile, gesturile, paşii, legãturile care pot exprima aceste idei. Când mã întâlnesc cu dansatorii, deja ştiu ce vreau, însã las şi personalitatea lor, posibilitãţile lor fizice şi expresive, energiile lor artistice sã se manifeste. Este vorba de dialog şi experiment, un proces de improvizare ce pare a fi fãrã frontiere, în urma cãrora, pânã la urmã gãsim forma finalã. Puterea dansului contemporan provine din acea energie care e generatã de provocãrile continue ale fizicului şi psihicului.
Aceastã energie o transmitem publicului, public al cãrui interes, dupã pãrerea mea este major pentru spectacolele de dans, şi nu trebuie sã fii cunoscãtor al acestei arte ca sã-ţi placã ceea ce vezi, auzi şi înţelegi. Cea mai mare bucurie pentru mine este atunci când omul din afara acestei lumi a artei recunoaşte valoarea procesului de creaţie.”


DISTRIBUÞIA COMPLETÃ:
Dirijor: Jankó Zsolt

În distribuţie: Cîmpean Rareş, Bogoi Viorica, Cãtãlin Filip, Kálmán Róbert, Oprean Simina, Tõkés Ioana, Ianc Florin, Bob Dan, Ciocan Raul, Popa Andrea, Székely Dániel, Hosu Sergiu, Raţiu Camelia, Katrinecz Erika, Pop Radu Valentin, Maja Liliana, Popescu Laurenţiu, Preda Sever, Timofte Daniela, Barabás Júlia, Göllner Delia, Cristea Diana

Cu participarea orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare Cluj
Respectiv elevii Liceului de Coregrafie şi Artã Dramaticã "Octavian Stroia"
şi elevii Studioului de dans Katrinecz Erika

Decor: Venczel Attila
Costume: Ledenják Andrea
Dramaturg: Alexandra Felseghi
Concert maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Regia tehnicã: Gálffy Erzsébet

Asistent regie: Cîmpean Rareș
Regia şi coregrafia: Jakab Melinda

Informaţii şi rezervãri pentru ianuarie:
 www.magyaropera.ro, facebook.com/KolozsvariMagyarOpera
 Casa de bilete (tel.: 0264-593468, zilnic 10.00-13.00. şi 16.30-18.30)

Cluj-Napoca, 15.12.2014.







Facebook

ÎNSCRIE-TE LA NEWSLETTER